Par vīrieša veselību runā maz, vai nerunā vispār. Pēdejos gados ir pamanāmas kampaņveida aktivitātes, kas liek pievērst uzmanību atsevišķām veselības tēmām, bieži, nekonsultējoties ar īsto mērķauditoriju – pašiem vīriešiem. Tomēr ikgadējo Movember, jeb vīriešu veselības mēnesi pavisam droši var saukt par ikgadēju tradīciju, kas arī Latvijā gadu no gada kļūst plašāka un atpazīstamāka. Līdzīgi kā citās valstīs arī Latvijā, lai informētu par vīriešu veselību tiek meklēti veidi kā vīrieti uzrunāt, kā iesaistīt aktivitātēs un kā atbalstīt tos, kas ikdienā atbalsta kungus, kas saskārušies ar veselības likstām.
Iespējams pirmais Movember uzņēmuma stāsts ir tapis latviešu kompānijā Printify, kas ar aktivitātēm savā uzņēmumā, Fonda Movember Latvija darbību finansiāli atbalsta jau otro gadu. Iespējams, tas kalpos kā iedrošinājums un motivācija arī citiem uzņēmumiem, lai vīriešu veselības jautājumi tiktu aktualizēti un veicināti plašākā mērogā tieši uzņēmumu kolektīvos.
Helmuts Bēķis
Latvijas e-komercijas uzņēmums Printify vīriešu veselības kampaņā, jeb Movember iesaistās jau vairākus gadus, tā ir viena no uzņēmuma tradīcijām vīriešu vidū, bet ar netiešu dalību iesaistās liela daļa no kopējā kolektīva. Šī darbinieku saliedēšanās un aktivitāte cēlam un lielam mērķim, tiek atbalstīta arī no uzņēmuma vadības puses, kas par katru dalībnieku, kurš vīriešu veselīas kampaņā iesaistās, ziedo konkrētu summu fondam Movember Latvija, kas aktualizē vīriešu veselības jautājumus Latvijā. Lai iesaistītos aktivitātē, Printify kolektīva kungi tiek aicināt audzināt ūsas visu novembra mēnesi, mēneša beigās iesūtīt fotogrāfiju ar savu sejas rotu kopējai balsošanai. Līdzīgi kā citur pasaulē ūsu kuplums un garums nav vienīgie kritēriji pēc kuriem izvērtē labāko. Nav pareizo un nepareizo ūsu, galu galā lielais lozungs šādai aktivitāei ir – Maini seju vīrieša veselības labā, jeb īsāk – atšķiries no ikdienišķā. Dalībnieki šīm sacensībām pieiet ļoiti radoši, ko varat apskatīt pievienotajā galerijā un žūrija ir pats uzņēmuma kolektīvs, kas tad pēc balstu skaita izvēlas divpadsmit spilgtākos dalībniekus. Dalībnieks ar lielāko balstu skaitu tiek pie titula Labākās ūsas Printify kolektīvā un ar šādu atzinību var gatavoties jau nākamā gada sacensībām. Kopā no 12 labāko attēliem tiek veidots kalendārs, katrs mēnesis vienam no finālistiem, kas tālak kalpo kā labs atgādinājums par iesaisti un tik vienkāršo veidu kā darot vienkāršas lietas kādam tiešām var palīdzēt.
Mēs vēlējāmies parādīt, ka Movember kustība un ūsas ir lielāks aicinājums pievērst uzmanību nopietnākām vīriešu veselības problēmām. Vīriešu veselība, onkoloģiskas diagnozes, kuras ikdienā ir mums apkārt, jāpārstāj par tām biedēt. Mūsu bilžu kalendāra doma arī ir tajā, kas sākas ārpus komforta, neikdienišķā, tajā pašā laikā, lai vērstu uzmanību uz svarīgāko, kas ir veselība. Tas ka piedalās vīrieši, kolēģi, kas nekad iepriekš nebija audzējuši ūšas, iesaistījušies šāda veida aktivitātes, mums kā uzņēmumam arī palīdz pievērst uzmanību MOVEMBER un vīriešu veselībai , vienkāršākā, bet pozitīvā veidā, lai ir interesanti.
Viens no aktivitātes organizatoriem – Emīls
2020 gada kampaņas laikā saziedotie līdzekļi jau atraduši pielietojumu, Fonds Movember Latvija rīkos veselības dienu vīriešiem ar garīgās attīstības traucējumiem, kur būs pieejamas veselības pārbaudes, urloga konskultācijas un sarunas par un ap vīrieša veselību.